Hoe zorgt u er voor dat u geen nek-, rug- of schouderklachten ontwikkelt tijdens het vele thuiswerken? Zorg voor een goede werkomgeving en werkhouding!

Werkomgeving

Als eerste moet er thuis gekeken worden naar de werkomgeving. Bent u in het bezit van een bureaustoel? Helemaal perfect. Bent u dit niet? Kies dan een stevige stoel uit met een rechte leuning en bij voorkeur met armleuningen. Moet u veel op de computer werken? Zorg er voor dat de bovenkant van uw scherm op kijkhoogte staat. Dit kunt u eventueel creëren door een aantal boeken onder de laptop te zetten met een los toetsenbord, hij staat hoog genoeg als u net over de bovenkant van het scherm kan kijken als u rechtuit kijkt.

werkhouding

Werkhouding

Is de werkomgeving helemaal ingericht en bent u klaar om aan de slag te gaan. Neem dan een goede werkhouding aan om er zo voor te zorgen dat u geen klachten krijgt.

  1. Ga helemaal achter in de stoel zitten met uw heupen/billen
  2. Verstel de hoogte van de stoel (als dat mogelijk is) zodat de voeten plat op de grond staan, of gebruik een voetenbank
  3. Verstel de hoogte van de armleuning (als dat mogelijk is) zodat de schouders ontspannen zijn en de ellebogen een hoek van 90 graden maken. Steun met uw ellebogen op de armleuning en met uw polsen op de tafel voor het toetsenbord
  4. Zorg eventueel voor een steun in de onderrug door middel van een klein kussen oid waardoor u rechtop zit

Afwisseling

Afwisseling is belangrijk! Langdurige statische houdingen, zoals zitten of staan, zijn niet goed voor het lichaam. Zorg er voor dat u elke 30/45 minuten een korte pauze neemt. Sta op van uw stoel, strek u even helemaal uit of loop een rondje door de kamer. Doe tijdens het werk regelmatig oefeningen. Links/rechts omkijken over de schouder, rondjes draaien van de schouder naar voor en achter of het uitstrekken van beide armen boven het hoofd. Ga tijdens de lunch helemaal weg van uw werkplek en maak een wandeling in de buurt. Zorg voor afwisseling en u zult minder klachten ontwikkelen.

werkhouding